Sunday, May 24, 2009

Prevention is better than cure...

Limah (bukan nama sebenar.. :)) tergesa-gesa pergi ke dapur... excited untuk prepare dinner... "hmm... ikan siakap & pari bakar... sayur masak lemak... sambal belacan... wow!" Sampai di dapur, dilihatnya pinggan mangkuk bertimbun di sinki. "Hai... ni pinggan tengahari tadi la ni. Anak-anak zaman sekarang, manja sangat, dah makan tak reti nak basuh pinggan.." Sambil membasuh pinggan, Limah membebel. Sambil membebel, Limah perasan yang air sinki makin lama makin naik, dan makin comot sinkinya dengan saki baki minyak dari pinggan yang dicuci.

"Alamakkk! Sinki tersumbat lagi. Baru 3 bulan lepas plumber datang buat servis. Ni dia buat hal lagi". Frust betul Limah. Punah ranah impiannya. Direnungnya ikan siakap fresh yang dah lama queue untuk dicuci dan dimasak. Nampaknya... siakap bermalam di fridge la malam ni.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Tragis kisah Limah tu ye. Saya pasti anda pun pernah mengalaminya. In fact, kebanyakan masalah customer kami pun adalah sinki tersumbat.

Anda boleh elak kes2 sinki tersumbat ni hanya dengan melakukan beberapa perkara simple. Walaupun simple, tapi sering diabaikan. Untuk post ni, saya beri 1 tip je, supaya senang nak ingat dan boleh anda amalkan selalu. Iaitu: Tukar cara anda amalkan 2 amalan seharian ini - basuh pinggan & mandi. Lain kali, saya beri tip lain pula.

Paling kerap sistem paip tersumbat sebab terlalu banyak sisa makanan dan minyak, dan juga rambut berkumpul dalam sistem paip. Oleh kerana "sikit-sikit lama-lama jadi bukit", maka lama-lama bukit pun jadi gunung.

Apa kata anda letakkan satu besi penyaring di sinki, jadi setiap kali anda basuh pinggan mangkuk, sisa sisa makanan kasar tak terus masuk ke sistem paip. Dan, jangan terus buang sisa makanan berminyak ke sinki. Buang bahan berminyak ke dalam satu plastik lain. Minyak akan memburukkan keadaan di dalam sistem paip anda. Dengan dua cara ni, anda boleh melambatkan proses pemendapan sisa sisa tadi di dalam sistem paip anda. Takde la anda jadi macam Limah, terpaksa panggil plumber setiap 3 bulan untuk buang segala mendapan tu. Boleh jimat kos!

Dari segi mandi pula, mungkin selalunya anda masuk bilik air, siram siram sikit, sabun sabun sikit, nyanyi nyanyi sikit la.. la.. la.. la.. siap, terus keluar. Pernah tak anda check, ada tak rambut anda gugur dan terus masuk ke sistem paip? Apa kata anda letak satu penyaring plastik (especially rumah lama yang penyaring plastik tu dah hilang entah ke mana). Sebelum keluar, buang rambut yang gugur tu (hmm... makin banyak rambut gugur sekarang tau!! Ekonomi makin meleset ni). Tak sampai 1 minit pun nak buang rambut tu.

Senang kan... hanya tukar sedikit cara anda amalkan 2 amalan seharian tu. You will help yourself, your family and all those people around you. Bak kata opah saya "Prevention is better than cure". :)








3 comments:

  1. Salam. Heheh..betul tu. Dulu akak selamba je buang lebih minyak masak ke singki. Skg tak lagi, semua lebihan minyak masak akak masukkan dalam plastik bag, ikat sekuat mungkin dan masukkan kedalam plastik sampah dan bagi tanggungjawab seterusnya ke "lori sampah".

    ReplyDelete
  2. :) Kak Sapiah. Dulu akak selalu jadi macam Limah ye?

    ReplyDelete
  3. Haha..aje iyenye.. Sampai kena jadi plumberlah plak. Bersih kukerjakan.. La ni.. dah masuk 2 tahun belum jumpe lagi masalah tu. Alhamdulillah..

    ReplyDelete