Tuesday, September 15, 2009

TANGKI AIR RUMAH KITA ... BERSIHKAH IA??

Nampaknya dah 3 minggu kita berpuasa dan tak lama lagi, Syawal pula menjelang. Di kesempatan ini, kami di Sapri Plumbing ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada anda semua. Berhati-hati di dalam perjalanan anda ok, semoga segalanya berjalan lancar...

Berbalik pada topik kali ni, saya ingin mengajak anda membaca artikel ini. Mungkin dahi anda berkerut2 sekarang ni tengok gambar tangki tu :). Cuba bayangkan pula, sekiranya tangki itu adalah tangki air di rumah anda sendiri, yang menyimpan bekalan air untuk mandi, mencuci pinggan mangkuk atau memasak.

Seeloknya, tangki air dicuci paling kurang setahun sekali. Lebih kerap anda mencucinya... lebih baik, supaya hilang keladak yang berkumpul. Berkemungkinan lumut pun ada di dinding dalam tangki. Sekiranya anda masih menggunakan tangki besi (rumah / bangunan lama), dan anda dapati tangki itu sudah mula berkarat, mungkin dah tiba masanya anda survey tangki-tangki baru yang ada di pasaran. Sayangi kesihatan anda dan keluarga anda :).

***********************************************************************************
P/S: Kepada penduduk di sekitar kawasan Hulu Langat, sila rujuk notis gangguan bekalan air pada 16 September 2009 (Rabu) dan 17 September 2009 (Khamis).

Monday, August 3, 2009

Gangguan bekalan air di Kota Damansara

Dimaklumkan bahawa pihak SYABAS akan menjalankan kerja-kerja 'Zero Pressure Test', dan akan menyebabkan gangguan bekalan air seperti berikut:

Tarikh : 6 Ogos 2009
Masa : 1 pagi - 4 pagi
Kawasan : Kota Damansara Seksyen 7, 8 dan 9


Zero Pressure Test adalah salah satu kaedah yang digunakan untuk mengawal kadar air yang hilang dalam sistem agihan air dari pembekal kepada pengguna. Dalam erti kata lain, jumlah air yang dibekalkan tidak selari dengan jumlah air yang dibilkan.

Semasa gangguan tersebut, anda dinasihatkan menutup injap masuk (stopcock) sebelum meter untuk mengelakkan air kotor masuk ke sistem paip di rumah anda.

Juga diharapkan anda bersiap sedia menyimpan bekalan air secukupnya untuk kegunaan semasa gangguan tersebut.

Anda boleh hubungi PUSPEL : 1800-88-5252 untuk keterangan lanjut.

Saturday, July 4, 2009

Reasonable rate

Ramai yang telefon kami, menerangkan masalah paip mereka, dan minta quotation untuk service charge kami. Secara jujurnya, agak sukar untuk kami menetapkan charge rate berpandukan explanation anda di dalam telefon. Kerana, masalah paip yang kita nampak secara luaran kemungkinan adalah 'the tip of the iceberg'.

Bagi memastikan kami memberi advice yang betul untuk masalah anda, maka kami akan pergi site dan kenalpasti dahulu apa masalah sebenarnya. Sekiranya lokasi anda berada dalam kawasan servis kami (Subang (berdekatan Subang Airport), Kota Damansara, Damansara Damai, Sungai Buloh & Tropicana), anda tak perlu bimbang kerana kami tidak mengenakan charge untuk datang dan check. Kami hanya mengenakan charge untuk plumbing job. Sekiranya selepas checking, anda tak mahu proceed plumbing job tersebut, it's ok with us. Yang utama, dengan mengetahui masalah sebenar, kami dapat mengelakkan dari memberi advice yang salah, dan anda pula tahu tindakan yang patut anda buat seterusnya. Win-win situation, bukan? :)

Untuk lokasi di luar kawasan servis kami, kami mengenakan sedikit charge untuk checking service. Pastinya, charge kami adalah reasonable :)

Friday, June 26, 2009

Opss! Sorry... I flushed you!

Relating to the previous tips, there's a case in UK regarding a kid flushed influshable item in his toilet. Accidentally though, the item was an alive creature, which happened to be his cute puppy.

It dawned on me that an innocent child with a pure heart, in his effort to give a hand for help, ended up causing his beloved puppy get trapped in waste pipe. As a parent, I learn a lesson here: Never leave my child unattended. As being naive as they are, their creativity & eagerness to learn new things might be beyond our imagination.

Read this and I'd love to hear your comment, if you have one... See u.

Thursday, June 18, 2009

UIA Gombak... and tips

Syukur... setelah 2 hari 2 malam 'berkhemah' di UIA Gombak, akhirnya siaplah kerja2 tersebut. Kepada team members yang sama2 'berkhemah' di sana dan dah jadi ala2 zombie :) sebab tak cukup tidur, terima kasih banyak2. Kami juga amat menghargai kerjasama En. Muhd. Faizal dari 2F VENTURES SDN. BHD., right from the very beginning until the final touch up. Bro Faizal... tabik spring la sama lu!

-------------------------------------------------------------------------------------
Nak sambung sikit tips untuk menghalang paip tersumbat, dan ni specific untuk saluran paip toilet. Kami perhatikan, kes2 paip toilet tersumbat banyak disebabkan oleh terkumpulnya bahan2 buangan seperti diapers, tuala wanita dan tisu. Alangkah bagusnya kalau kita boleh mendisiplinkan diri, sediakan tong sampah di toilet, buang bahan buangan tadi ke dalam tong sampah, dan pastikan flush hanya bahan yang 'flushable' sahaja.

Kepada pembaca yang pernah tinggal di asrama, agak2nya, antara Asrama Wanita & Asrama Lelaki, asrama mana yang lebih kerap berlaku toilet tersumbat? Masa saya tinggal di asrama dulu, Asrama Wanita paling kerap tersumbat dek kerana tuala wanita.

Jadi, timbang-timbangkanlah. Sentiasa remind diri sendiri dan orang2 yang tinggal bersama dengan kita, supaya berdisiplin. Sebab, kalau satu hari anda urgent nak guna toilet, tiba2 toilet tersumbat, sapa yang susah? Adakah mereka & keluarga mereka yang susah? :)

Sunday, June 14, 2009

Happy Birthday...


photo from http://photobucket.com


Hmmm... yummy... the cake looks gorgeously tempting. Sent together with wishes, "Semoga panjang umur murah rezeki. Semoga sentiasa mendapat keberkatan dari Ilahi." Yes, it's a bithday cake... but not for a 5-year-old kid (as represented by the 5 cute candles), it's for our 44-year-old determined-yet-friendly boss. (Not enough space to put all 44 candles on it.. huhuhu).

The cake was sent to Kota Damansara, and today En. Sapri was at UIA Gombak monitoring plumbing project there. He'd only be back at late evening. Rather than leaving the cake unattended and losing it's original fresh taste, we gave it's large portion to the nearest mamak stall (selalu lepak sana minum teh tarik) and we finished the rest.

"TQ.. but I won't be back. Pls finish the cake. It's not 'bout the cake. It's 'bout the wishes & the thoughts. And all the cooperation that u guys have given me. TQ," said En. Sapri, as he continued drilling, and the drill machine roared louder.

It's true.. it's not the cake. It's the wishes & the thoughts that counts most.

"Happy Birthday"

Tuesday, June 9, 2009

Do It Yourself

Atan bersalaman dan mengucapkan terima kasih kepada plumber yang dah siap repair kerosakan pam toilet di rumahnya. Dalam hatinya berkata, "Hai... melayang duit aku RM150. Padahal bukan susah sangat nak repair. Kalau la aku boleh repair sendiri, kan bagus..."

Anda pernah jadi macam Atan? Actually, anda boleh repair sendiri masalah paip yang simple. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan, betul tak? But of course, kalau anda tak tahu pasal plumbing tapi nak cuba repair sendiri, kena la menuntut ilmu dulu. Jangan pula jadi "tikus membaiki labu". Nanti paip tu pula yang repair anda :).

Konsep Do-It-Yourself memang dah popular di negara barat, berbanding di negara kita, konsep ni masih kurang famous. Mungkin kos servis di negara kita masih lagi rendah dan tak perlu fikir panjang untuk dial nombor telefon plumber (contoh: Sapri Plumbing, kami mengenakan caj servis yang amat berpatutan :)). Di negara barat, kos servis agak tinggi, maka mereka pun terpanggil dengan konsep DIY.

Jadi.. kepada pembaca yang suka konsep DIY plumbing, kami syorkan anda baca buku2 ni:
1) Do-It-Yourself For Dummies (Donald R. Prestly)
2) Better Homes and Garden: Plumbing Step By Step (Meredith Corporation)


Ada di bookstore berdekatan. Tapi saya tak pasti berapa harga pasaran


Di samping merujuk pada buku, rujuk juga pada mereka yang tahu tentang plumbing ok. Jangan terjah je... bahaya tu. Selamat membaca & selamat mencuba.